Sociologický časopis / Czech Sociological Review | DOI: 10.13060/csr.2025.001

Co vlastně chtějí? Limity výzkumu zjišťujícího požadavky rodičů na kvalitní základní vzdělávání

Radka Smith Slámová ORCID..., Jana Straková ORCID...
Pedagogická fakulta UK, Praha

The study analyses the challenges in identifying parents’ preferences regarding quality compulsory education for their children. The first part presents findings from two quantitative surveys conducted on representative samples (N = 961, 1,739) of parents of preschool and school-aged children. Based on an analysis of data obtained from 26 in-depth interviews with middle-class parents, the study then illustrates four key factors that need to be considered when determining parents’ educational preferences and formulating systemic measures. The results show that: (1) Parents interpret broadly defined criteria in different ways; (2) Parents’ stated preferences often do not correspond with their decision-making; (3) Some key criteria are either downplayed by parents or understood differently than by researchers; (4) School choice is also influenced by irrational processes and criteria unrelated to instruction. The discussion highlights research gaps in understanding the educational preferences of Czech parents and summarises the main lessons for the academic community and policymakers.

Klíčová slova:
school choice, school preferences, parental decision-making, educational inequalities, compulsory education

Vloženo: 18. srpen 2024; Revidováno: 1. únor 2025; Přijato: 3. únor 2025; Zveřejněno online: 14. květen 2025 

Stáhnout citaci

Reference

  1. Altrichter, H., Heinrich, M. a Soukup-Altrichter, K. (2014). School decentralization as a process of differentiation, hierarchization and selection. Journal of Education Policy, 29(5), 675-699. https://doi.org/10.1080/02680939.2013.873954 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Ball, S. J., Bowe, R. a Gewirtz, S. (1997). School choice, social class and distinction: The realization of social advantage in education. Journal of Education Policy, 12(1), 89-112. https://doi.org/10.1080/0268093970120105 Přejít k původnímu zdroji...
  3. Bell, C. A. (2009). All choices created equal? The role of choice sets in the selection of schools. Peabody Journal of Education, 84(2), 191-208. https://doi.org/10.1080/01619560902810146 Přejít k původnímu zdroji...
  4. Berisha, A. a Seppänen, P. (2017). Pupil selection segments urban comprehensive schooling in Finland: composition of school classes in pupils' school performance, gender, and ethnicity. Scandinavian Journal of Educational Research, 61(2), 240-254. https://doi.org/10.1080/00313831.2015.1120235 Přejít k původnímu zdroji...
  5. Burgess, S., Greaves, E., Vignoles, A. a Wilson, D. (2015). What parents want: School preferences and school choice. The Economic Journal, 125(587), 1262-1289. https://doi.org/10.1111/ecoj.12153 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Burgess, S., Greaves, E. a Vignoles, A. (2019). School choice in England: Evidence from national administrative data. Oxford Review of Education, 45(5), 690-710. https://doi.org/10.1080/03054985.2019.1604332 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Coldron, J. a Boulton, P. (1991). 'Happiness' as a criterion of parents' choice of school. Journal of Education Policy, 6(2), 169-178. https://doi.org/10.1080/0268093910060205 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Dvořák, D., Kučerová, S. R., Zilcher, L. a Svoboda, Z. (2024). Attractive rural schools in Czechia: Different patterns of strategies in the market. Australian and International Journal of Rural Education, 34(1), 60-75. https://doi.org/10.47381/aijre.v34i1.705 Přejít k původnímu zdroji...
  9. Eder, F. (2011). Wie gut sind Musikhauptschulen? In H. Altrichter, M. Heinrich a K. Soukup-Altrichter (Hrsg.), Schulentwicklung durch Schulprofilierung? Zur Veränderung von Koordinationsmechanismenim Schulsystem (s. 165-192). VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-92825-8_5 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Garganourakis, V., Dimopoulos, K. a Koutsampelas, Ch. (2023). School reputation: An analysis of an elusive term in the Greek lower secondary system through parents' "v oices". Journal of School Choice, 17(2), 290-310. https://doi.org/10.1080/15582159.2022.2038407 Přejít k původnímu zdroji...
  11. Ho, C. S. M., Lee, T. a Lu, J. (2024). Enhancing school appeal: How experiential marketing influences perceived school attractiveness in the urban context. Education and Urban Society, 56(6), 703-727. https://doi.org/10.1177/00131245231205261 Přejít k původnímu zdroji...
  12. Holme, J. J. (2002). Buying homes, buying schools: School choice and the social construction of school quality. Harvard Educational Review, 72(2), 177-206. https://doi.org/10.17763/haer.72.2.u6272x676823788r Přejít k původnímu zdroji...
  13. Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory. SAGE Publications. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Jabbar, H. a Lenhoff, S. W. (2019). Parent decision-making and school choice. In Handbook of Research on School Choice (s. 351-364). https://doi.org/10.4324/9781351210447-25 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Lojdová, K. Chromková Manea, B.-E. (2024). "Vím, že jsou tam inteligentní lidi." Volba soukromé školy rodiči jako investice do sociálního kapitálu. Sociologický časopis / Czech Sociological Review. https://doi.org/10.13060/csr.2024.017 Přejít k původnímu zdroji...
  16. Kafka, J. (2022). When information is not enough: School choice, segregation, and the elusive notion of fit. Teachers College Record, 124(4), 95-123. https://doi.org/10.1177/01614681221093021 Přejít k původnímu zdroji...
  17. Kaščák, O., Kostelecká, Y., Komárková, T. a Novotná, V. (2022). Rodina jako substituce školy? K distribuci vzdělávací zodpovědnosti ve dvou vlnách pandemie covidu-19 v České republice. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 58(5), 509-532. https://doi.org/10.13060/csr.2022.028 Přejít k původnímu zdroji...
  18. Kašparová, I. (2017). Domácí vzdělávání jako výraz kulturního kreativismu. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 53(1), 79-100. https://doi.org/10.13060/00380288.2017.53.1.303 Přejít k původnímu zdroji...
  19. Lareau, A. (2003). Unequal childhoods: Class, race, and family life. University of California Press.
  20. Machovcová, K., Beláňová, A., Kostelecká, Y. a McCabe, M. (2020). Rodičovské vnímání dětských potřeb a rozhodnutí vzdělávat doma. Studia paedagogica, 25(1), 33. https://doi.org/10.5817/SP2020-1-2 Přejít k původnímu zdroji...
  21. Marten, C. (2006). Warum wählen Sie genau diese Schule? Eine inhaltsanalytische Untersuchung elterlicher Begründungen der Wahl der Einzelschule innerhalb eines Bildungsgangs. [Proč jste si vybrali právě tuto školu? Obsahově analytická studie důvodů rodičů pro volbu dané školy v rámci vzdělávacího programu]. Zeitschrift für Pädagogik, 52(1), 69-90.
  22. Meyer, P. a Kučerová, S. R. (2018). Do pupils attend the nearest elementary school to their homes? Factors in school choice in the urban environment of Liberec, Czechia. AUC GEOGRAPHICA, 53(1), 70-82. https://doi.org/10.14712/23361980.2018.7 Přejít k původnímu zdroji...
  23. Noman, M. a Kaur, A. (2015). Parents' perception of dimensions of quality K-12 schools in Bangkok, Thailand. International Journal of Management in Education, 9(4), 396-407. https://doi.org/10.1504/IJMIE.2015.072094 Přejít k původnímu zdroji...
  24. Pilnáček, M., Tabery, P. a Spurný, M. (2022, 16. prosinec). Segmentace rodičů. Sociologický ústav AV ČR, Praha.
  25. Posey-Maddox, L., McDonough Kimelberg, S. a Cucchiara, M. (2016). Seeking a 'critical mass': middle-class parents' collective engagement in city public schooling. British Journal of Sociology of Education, 37(7), 905-927. https://doi.org/10.1080/01425692.2014.986564 Přejít k původnímu zdroji...
  26. Räty, H., Jaukka, P. a Kasanen, K. (2004). Parents' satisfaction with their child's first year of school. Social Psychology of Education, 7, 463-479. https://doi.org/10.1007/s11218-004-5764-2 Přejít k původnímu zdroji...
  27. Reay, D. a Lucey, H. (2003). The limits of 'choice': Children and inner city schooling. Sociology, 37(1), 121-142. https://doi.org/10.1177/0038038503037001389 Přejít k původnímu zdroji...
  28. Saifer, A. a Gaztambide-Fernández, F. (2017). Choosing the arts: The moral regulation of parents in the educational marketplace. British Journal of Sociology of Education, 38(8), 1190-1202. https://doi.org/10.1080/01425692.2016.1268949 Přejít k původnímu zdroji...
  29. Saporito, S. (2003). Private choices, public consequences: Magnet school choice and segregation by race and poverty. Social Problems, 50(2), 181-203. https://doi.org/10.1525/sp.2003.50.2.181 Přejít k původnímu zdroji...
  30. Schneider, M. a Buckley, J. (2002). What do parents want from schools? Evidence from the internet. Educational Evaluation and Policy Analysis, 24(2), 133-144. https://doi.org/10.3102/01623737024002133 Přejít k původnímu zdroji...
  31. Simonová, J. (2015a). Postoje rodičů k volbě základní školy. Studia paedagogica, 20(3), 69-88. https://doi.org/10.5817/SP2015-3-5 Přejít k původnímu zdroji...
  32. Simonová, J. (2015b). Volba školy v primárním vzdělávání jako důležitý mechanizmus ovlivňující spravedlivý přístup ke vzdělávání [Disertační práce]. Univerzita Karlova. http://hdl.handle.net/20.500.11956/65474
  33. Simonová, J. (2017). Charakteristiky dobré základní školy z pohledu rodičů. Pedagogická orientace, 27(1), 136-159. https://doi.org/10.5817/PedOr2017-1-136 Přejít k původnímu zdroji...
  34. Smith Slámová, R. (2021). Únik ze spádových škol: Obavy rodičů z "běžné školy" při nástupu dítěte do 1. třídy. Pedagogika, 71(3). https://doi.org/10.14712/23362189.2021.980 Přejít k původnímu zdroji...
  35. Smith Slámová, R. (2022). Nesouzníme s "běžnou školou": Rodičovská volba základní školy v kontextu souladu rodinného a institucionálního habitu. Studia paedagogica, 27(3), 161-193. https://doi.org/10.5817/SP2022-3-6 Přejít k původnímu zdroji...
  36. Smith Slámová, R. (2023). Středostavovská volba výběrových škol a tříd na počátku primárního vzdělávání [Disertační práce]. Univerzita Karlova. http://hdl.handle.net/20.500.11956/185935
  37. Straková, J. a Simonová, J. (2015). Výběr základní školy v ČR a faktory, které jej ovlivňují. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 51(4), 587-606. https://doi.org/10.13060/00380288.2015.51.4.208 Přejít k původnímu zdroji...
  38. Straková, J. (2010). Postoje české společnosti ke vzdělávání a jejich vývoj v čase. Studia paedagogica, 15(2), 27-42.
  39. Svoboda, Z., Dvořák, D., Zilcher, L., Šmíd, J. a Kučerová, S. R. (2022). How rural schools in Czechia respond to parental preferences: Different approaches to students' well-being. Journal of Pedagogy, 13(2), 105-127. https://doi.org/10.2478/jped-2022-0010 Přejít k původnímu zdroji...
  40. Tuček, M. (2024, 4. leden). Spokojenost se stavem vybraných oblastí veřejného života - říjen/listopad 2023 [tisková zpráva]. Centrum pro výzkum veřejného mínění. https://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c2/a5745/f9/ps240104.pdf
  41. Weiher, G. R. a Tedin, K. L. (2002). Does choice lead to racially distinctive schools? Charter schools and household preferences. Journal of Policy Analysis and Management, 21(1), 79-92. https://doi.org/10.1002/pam.1041 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.